Eten en drinken

Op jullie huwelijksdag is eten en drinken een belangrijk onderdeel. Veel locaties hebben een eigen keuken, maar bij sommige locaties mag je een eigen cateraar meenemen. Vraag dit altijd even na.

Hier een aantal tips om rekening mee te houden:

  • vraag van te voren aan de gasten of zij dieetwensen hebben, zodat hier rekening mee kan worden gehouden;
  • bij grote aantallen gasten tijdens het diner is een walking dinner een goed alternatief voor een zittend diner;
  • wanneer er meerdere nationaliteiten aanwezig zijn, dan is een buffet met veel verschillende gerechten uit de diverse landen wellicht een uitkomst;
  • hebben jullie voor een diner met meerdere gangen gekozen, dan is het een leuk idee om af te sluiten met een dessert buffet. Gasten kunnen dan even rondlopen en eventueel gesprekken aanknopen met gasten die aan andere tafels zaten; zo krijg je wat bedrijvigheid na het stilzitten aan tafel.


Styling verzorgd door Perplexz

Wanneer jullie met een grote groep gaan dineren, dan is het vaak niet mogelijk om à la carte te dineren, maar het is meestal wel mogelijk om bij het hoofdgerecht de gasten te laten kiezen voor een vlees- of visgerecht. De gasten dienen van te voren wel even aan te geven of ze vlees of vis willen eten, evenals de dieetwensen.

Denk goed na over de verdeling van het eten gedurende de dag:

  • kies tussen het taartmoment en het diner niet voor teveel hapjes. Dan hebben de gasten geen trek meer als ze aan tafel gaan en dat is jammer van het diner;
  • als de dinergasten ook alle feestgasten zijn, dan zal er na het diner niet heel erg veel behoefte zijn aan hapjes tijdens de avond. Stem de aantallen hier goed op af;
  • sluit de feestavond af met een snack. Op dat moment hebben de meeste mensen weer trek en is een leuke puntzak patat of een andere snack altijd van harte welkom.

Kijk bij de keuze van het eten en de hapjes goed naar de gasten die jullie hebben uitgenodigd. Zijn jullie bijvoorbeeld heel erg culinair ingesteld, maar de gasten niet, dan is het verstandig om een ‘veilige’ keuze te maken. Wanneer de gasten de culinaire hapjes niet lekker vinden zal er veel overblijven en dat is jammer. Kies er samen voor om op een ander moment culinair te gaan genieten; bijvoorbeeld op de dag van de ondertrouw of tijdens de honeymoon.

Styling verzorgd door The Wedding Designers

Hierbij nog een aantal vragen die jullie aan een cateraar of locatie kunnen stellen:

  • Zijn er referenties beschikbaar van vorige klanten?
  • Hoeveel bruiloften worden er per jaar verzorgd?
  • Welke keuken wordt er geserveerd: Aziatisch, Italiaans, BBQ, buffet, etc.?
  • Welke borrelhapjes worden geserveerd: sushi, toastjes, bittergarnituur etc.?
  • Zijn er standaard menu’s of kunnen ze ook aangepast worden?
  • Kan het bruidspaar van te voren hapjes en drankjes proeven?
  • Zijn er kosten verbonden aan het proefdiner?
  • Welke alcoholische drankjes worden er geschonken?
  • Is er een minimum bedrag dat we moeten besteden?
  • Mag het bruidspaar zelf wijn meebrengen?
  • Wordt er rekening gehouden met vegetariërs en kinderen?
  • Kunnen er bij slecht of juist heel warm weer tenten geregeld worden?
  • Hoelang duren de op- en afbouw en schoonmaakwerkzaamheden?
  • Kan het bruidspaar kiezen uit ronde of lange tafels?
  • Kan er voor tafeldecoratie gezorgd worden en wat zijn de kosten daarvan?
  • Hoeveel man personeel is er tijdens het huwelijk aanwezig?
  • Afspraken over het restant van de drank en het voedsel: wordt het weggegooid of kunnen we een deel meenemen?
  • Beschikt de cateraar over de benodigde papieren, zoals het haccp-certificaat voor voedselveiligheid en hygiëne?
  • Waaruit bestaat de prijs per persoon: inclusief of exclusief bediening, tafellinnen, servies, glaswerk, bestek, etc.?
  • Wanneer dient het bruidspaar uiterlijk de menuvoorkeuren en dieetwensen door te geven?

Willen jullie meer informatie en advies, dan mogen jullie altijd contact met mij opnemen.

Liefs, Astrid